cursoveranobarcelona

A QUI ES DIRIGEIX

  • A professionals dels camps de la salut, educació social, comunitari i artístic que vulguin tenir un coneixement vivencial i teòric de l’Arttteràpia
  • A qui desitgi conèixer els eixos fonamentals de les formacions del Diploma de Postgrau i del Màster en Artteràpia de la UdG
  • A qui desitgi conèixer, de manera experiencial, els fonaments de l’Artteràpia.

 

RAONS QUE PODEN MOTIVAR LA REALITZACIÓ DEL CURS

 La pertinença del mateix per a iniciar-se en el coneixement de l’Artteràpia

– La renovació i l’enriquiment de la pràctica professional que suposa aquesta formació com a formación continuada de diferents colectius professionals de l’àmbit de la salut, l’educació, el treball social i comunitari, l’artístic…

–  A qui desitgi conèixer la proposta formativa en Artteràpia del Institut de Formació Grefart i la Universitat de Girona.

 

PROTOCOL D’ADMISIÓ

  • Escriure un correu a la coordinadora del curs donant a conèixer les motivacions per a realitzar-lo: Expósito Comino, Alicia: aleceya@gmail.com Telèfon: 617 821 956
  • Posteriorment, emplenar el formulari de admissió

CALENDARI I HORARI

El curs d’estiu té una duració de 20 hores repartides de dilluns a dijous

Calendari: dilluns dia 3, dimarts dia 4, dimecres dia 5 i dijous dia 6 de juliol

Horari: de 09 a 14 hores

 

LUGAR DE REALITZACIÓ

Centre cívic de la Barceloneta (davant de la platja de la Barceloneta) C/ Conreria, 1-9

Telèfon: 93 256 33 00 Web: http://www.barcelona.cat/ccbarceloneta

 

COST

120 €

(Qui fagi el curso d’estiu i desitgi inscriure’s a les VIII Jornades d’Artteràpia en Salut, Educaciói  Comunitat que organitza l’Associació Grefart els dies 7 i 8 de juliol, obtindrà una bonificació del 25% en la inscripció de les mateixes)

 

IDIOMA DEL CURS

Castellà (lengua vehicular) y Català.

CERTIFICAT

Títol propi: ‘Curs d’estiu de iniciació a l’Artteràpia’. Certificat atorgat per l’nstitut de Formació Grefart

 

HORES I MÒDULS DE LA FORMACIÓ

CURS D’ESTIU D’ INICIACIÓ A L’ARTTERÀPIA hores
Talleres de Arteterapia 16
Teoría con ilustración de casos desarrollados en Arteterapia 4
Total 20

 

METODOLOGIA DOCENT

Se trata de una metodología vivencial, activa y participativa. El eje principal lo forma los procesos creadores desarrollados a partir de las producciones (plásticas, corporales, de palabra, danzadas, escritas, sonoras, etc.) y del sostén del arteterapeuta. En dicho proceso encontraremos la oportunidad de reflexionar y de compartir las vivencias experimentadas.

También habrá un espacio para presentar experiencias de trabajo en Arteterapia con diversos colectivos y otro para la reflexión teórica.

 

PROGRAMA

Lunes 3 de julio

09’00 a 09’30  Encuentro y presentación del curso

09’30 a 12’30 Taller ‘Lo performativo del hacer. La voz del existir’ (M. Izuel)

12’30 a 13’00 Descanso

13’00 a 14’00 Teoría del Arteterapia (M. Izuel)

 

Martes 4 de julio

09’00 a 12’30 Taller “Para viajar basta existir  (Fernando Pessoa)” Aulina, Clara. Galán, Ángela.

12’30 a 13’00 Descanso

13’00 a 14’00 Presentación de un caso en Arteterapia

 

Miércoles 5 de julio

09’00 a 12’30 Taller “¿Cómo es un viaje hacia la experiencia?” Isabel Carpio

12’30 a 13’00 Descanso

13’00 a 14’00 Presentación de un caso en Arteterapia

 

Jueves 6 de julio

09’00 a 12’30 Taller Recuerdos de un propio recorrido en el cuerpo” Alicia Expósito

12’30 a 13’00 Descanso

13’00 a 14’00 Teoría y cierre del Curso de Verano

 

TALLERS

Lo performativo del hacer. La voz del existir

Miquel Izuel

¿Existe un hacer que confiere el amparo suficiente a nuestro ser existiendo? ¿Un hacer que reúna las condiciones para experimentarse como creador?

Papel en movimiento. Cuerpo que escribe su danza en un material sonoro. Colores y trazos que van creando un interlocutor con el cual descubrir las emociones que se ponen al servicio de las capacidades creadoras. La conciencia que se disuelve volviéndose presencia, apertura, diálogo íntimo. Disponibilidad.

El material que se transforma ante el empuje del acto. El propio acto que demanda descubrir el medio a través del cual la creación puede hablar.

 

A veces mis manos me despiertan.

Ellas hacen o deshacen algo sin mí,

Mientras yo duermo,

Algo terriblemente humano,

concreto como la espalda o el bolsillo de un hombre.

…………

Yo no se hacer un hombre.

Tal vez lo hagan mis manos mientras duermo

Y cuando esté acabado

Me despierten del todo

Y me lo muestren

(Roberto Juarroz. Poesía vertical. Primera poesía vertical nº 19)

 

Para viajar basta existir  (Fernando Pessoa)

Aulina, Clara. Galán, Ángela.

En este taller proponemos un viaje por la experimentación con diferentes materiales. A partir del trazo más primario, un garabato, nos iremos introduciendo en el surgimiento de formas propias. En este recorrido aparecerán diferentes representaciones a las que se irán integrando dentro del propio itinerario. En un diálogo permanente entre lo que emerge del interior y lo que proviene de la exterioridad de la propia acción.

Una mirada hacia la relación que cada uno/a  establece con el material,  un recorrido que abre interrogantes y caminos a transitar. Un tiempo para el encuentro con lo propio, con la íntima relación entre uno/a mismo/a y su existir.

Este trabajo se realizará en un marco de confianza y respeto, un espacio acogedor y generador.

 

 

¿Cómo es un viaje hacia la experiencia? 

Isabel Carpio

En palabras de Winnicot “…la producción en sí misma es lo que vemos de ese viaje de progreso hacia la experiencia”

En el laboratorio del encuentro aparecerán situaciones y en la acción sentiremos emociones. Manos en el barro, trazos del pincel, movimiento del cuerpo, escuchas del  resonar. Estirar, unir, separar, tomar, dejar,  mezclar, sonar, alejarse, entrar, despertar, soñar, tapar, mostrar, esconder.

Se tropiezan y se mezclan las palabras, el sentido hace cuestión. Cómo ser más clara y a la vez concreta que permita hacer el recorrido.  Duda, incertidumbre, equivocación.  No sale el texto!, aparece esa palabra justa y fluida que acompaña a bajar la corriente del rio… me paro, confío y continuo…

“Ojito al ojo que la vista te está engañando”, oír, escuchar, nada es lo que parece y a la vez se muestra tal cual.  Acompañamiento.

El viaje hacia la experiencia permite la expansión del ser  a un despliegue  que está en cada uno de nosotros.

“El mundo es grande pero en nosotros es profundo  como el mar”

Rainer Maria Rilke.

 

Recuerdos de un propio recorrido en el cuerpo

Alicia Expósito

Este taller nos adentrará en un recorrido donde tanto los recuerdos como las producciones realizadas en los anteriores días inspirarán el hacer del taller y también el cierre del curso. Después de tres días de vivencias, de hacer experiencia con los materiales, con los compañeros, en un transitar propio y en compañía ¿que nos queda?, ¿con qué nos quedamos de ese transitar?

Nos pondremos en disposición de escuchar el cuerpo, escuchar de aquello que nos puede decir, cuáles son los recuerdos de toda la experiencia vivida en estos días y que recibe el cuerpo. Colores, sensaciones, imágenes, ideas, momentos, sentimientos, pensamientos, emociones…. Iremos desplegando y a la vez plegando un hacer a partir de esta escucha. Una escucha que puede sorprender, que puede inspirar, que puede sentirse, sobre un recorrido hecho y que puede reabrirse de otro modo.

Construir y deconstruir al mismo tiempo, formas que aparecerán en cada uno gracias a la exterioridad de los materiales y a la escucha atenta del cuerpo que permite una forma de integración de esos recuerdos hablados por y con el cuerpo y que nos llevaran a despedirnos del curso y de todo lo acontecido, quedando aquello propio en la intimidad de cada uno.

 

 

PROFESORADO
 

Aulina Ros, Clara. Artterapeuta. Diploma de Posgrado en Arteterapia y Máster integrativo en Arteterapia UdG. Licenciada en Pedagogía Universidad de Barcelona. Miembro profesional de Grefart  y miembro fundadora de Altrart. Tutora del Diploma de Posgrado en Artteràpia y del Máster integrativo en Artteràpia UdG. Práctica privada individual y en pequeño grupo en Olot y Girona. Experiencia profesional con adultos, niños, jóvenes, salud mental, familias y personas en riesgo de exclusión. claraulina@yahoo.es

 

 Carpio Juan, Isabel. Arteterapeuta, Licenciada en Psicología UB. COPC. 12777. Arteterapeuta.  Máster Integrativo en Arteterapia FUdG. Postgrado en Lenguajes creativos y comunicación UB. Formación en Especialización de Supervisión en Arteterapia UdG. Coordinadora y profesora del Diploma de Postgrado en Arteterapia y del Master integrativo en Arteterapia FUdG. Atención arteterapéutica con jóvenes en centro residencial de educación intensiva  DGAIA y  con  personas con discapacidad psíquica en servicio de terapia ocupacional  Asproseat. Talleres preventivos en salud para alumnos de ESO. Atención a mujeres e hijos en violencia de género. Colaboradora de C.fronts. Miembro de la junta de la FEAPA.  Vicepresidenta y socia fundadora de Grefart. isabelcarpiojuan@gmail.com

 

Expósito Comino, Alicia. Arteterapeuta. Licenciada en Coreografía y Técnicas de Interpretación de la Danza (Instituto del Teatro de Barcelona). Master Integrativo en Arteterapia de la Universidad de Girona. Cursos de Especialización en la Supervisión de Arteterapia de la Universidad de Girona. Formación en Arteterapia por la AEC (i el INECAT París). Coordinadora, docente y tutora del Diploma de Postgrado en Arteterapia y del Master Integrativo en Arteterapia de la Universidad de Girona. Supervisora de la práctica profesional. Práctica privada individual y pequeño grupo en Olot y Girona. Experiencia profesional con adultos, tercera edad, niños, salud mental e integración social. Presidenta de ALTRART (Associació d’Artteràpia Olot) y vicepresidenta de GREFART (Asociación profesional de arteterapeutas). aleceya@gmail.com

 

Galán Martín, Ángela. Grado en Antropología y Educación Social (Universidad de Granada). Arteterapeuta. (Máster Integrativo Grefart Universidad de Girona)  Miembro profesional de Grefart. Tutora del Master Integrativo y Postgrado  en Arteterapia de la UdG.  Estudios Avanzados en Teoría de Género.

Trayectoria como Arteterapeuta para personas refugiadas y víctimas de tortura. Especializada en la atención a mujeres que han atravesado diferentes procesos de violencias machistas. Experiencia con tercera edad, salud mental, infancia y adolescencia. ang.galan@gmail.com

 

 Izuel Currià, Miquel Àngel. Interesado en la formación profesional de arteterapeutas desde el 1999 y en el desarrollo de seminarios sobre el sujeto, el acto y el proceso creador y sobre autores en Psicoanálisis. Atención arteterapéutica y psicoanalítica con jóvenes, adultos y parejas. Experiencia dilatada en supervisión clínica, supervisión de equipos profesionales y supervisión institucional. Coordinador de proyectos comunitarios de intervención en Arteterapia. Las artes que practico son escultura y escritura.

Arteterapeuta. Psicoanalista. Licenciado en Psicología por la UB. COPC 4398. EuroPsy Specialist in Psychotherapy (EFPA). Director y profesor del Master Integrativo en Arteterapia y del Diploma de Postgrado en Arteterapia por la UdG. Vicepresidente de C.FRONTS (Clínica en las Fronteras. Asociación para la atención de la Salud). Presidente de la FEAPA (Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia). Presidente de Grefart Arteterapia. miquelizuelcurria@gmail.comwww.miquelizuel.es

 

 

DESCARREGAR PROGRAMA CURS D’ESTIU BARCELONA 2017


Modalitat
Presencial

Lloc de realització Barcelona

Idiomes Castellà (llengua principal) i català

Calendari i horari

El curs d’estiu té una durada de 20 hores repartides de dilluns a dijous.

Calendari Barcelona 2017: 3, 4, 5 i 6 de juliol de 2017

 

mes-info

Programa


Divendres 1 de juliol
10.00 a 10.30 Trobada i presentació del curs
10.30 a 13.00 Taller ‘Entre el cos del paper, el paper del cos’ (M. Izuel)
13.00 a 13.15 Breu descans
13.15 a 14.30 Teoria de l’Artteràpia (M. Izuel)

16.00 a 21.00 Taller ‘Fluir viatjant amb les arts’ (l.Carpio)


Dissabte 2 de juliol
10.00 a 13.30 Experiències de treball en Artteràpia (A. Expósito i I. Carpio)


15.30 a 19.30 Taller ‘Desdibuixant moviments’ (A. Expósito)
19.30 a 20.00 Tancament del curs

 

Tallers

‘Entre el cos del paper, el paper del cos’
Miquel Izuel

El taller d’Artteràpia dona alè a la possibilitat d’una trobada amb les pròpies capacitats creadores. Una trobada respectuosa i subtil a partir de l’art i del camp emocional que el treball amb els comanys i les companyes desplega.
L’experiència emocional, poètica i artística, no necessita de tècniques, ni de grans recursos materials per producir-se. ‘Menys és més’. Restar allò superflu fins que tot encaixa, com dirien els minimalistes.,
‘Entre el cos del paper, el paper del cos’ és un taller que está per existir. Posat en acte en d’altres moments, allò que ha d’esdevenir, seguirá sense existència. Esdevindrà en canvi en la nostra trobada a partir d’un marc segur i de materials simples que tenen, per aquesta raó, la carta de llur potencialitat oberta per tal de poder anar cap allò on es vulgui, sentint-se encoratjat i acompanyat en el seu itinerari.
Un món que es crea i viatja entre un paper en blanc i les mans, els cossos, els sentiments que els habiten i els donen acolliment. Els cossos emocionats que es disposen o es precaven de la trobada, que són mediats en el paper i són convidats, només convidats, a fer acte de presència. Les produccions com a máscara neutra per poder viure els personatges que ens siguin convocats per l’experiència de la trobada. El seu acolliment en el grup, les ressonàncies que convoquen.
A això esteu convidades i convidats.


‘Fluir viatjant amb les arts’
Isabel Carpio

Aquesta és una invitació a realitzar un viatge, fer un recorregut per diferents llocs i llenguatges artístics. Per crear i explorar els camins per on transitar.
Elos preparatius formen part del fer. Portarem el passatge, potser el passport per creuar fronteres. Alguna cosa d’equipatge i sens dubte tindrem que construir un mapa.
Un territori per descobrir en terres aparentement conegudes, amb mars d’imaginació per solcar. Allò que ens passi mentre avancem anirà creant / trobant el paisatge viscut.
Un camí al fil d’experiència amb els materials i els llenguatges artístics.
Acordarem un punt de partença per a iniciar la trobada des d’on poder indagar, rastrejar petges i generar el nostre itinerari i punts de confluència per compartir, ressonar i tornar a partir cap els confins reservats a la qualitat de nostre propi flux.
Allà on volguem arribar serà el pretext que crearà el text. Us proposo un camí per a iniciar la marxa.

‘Desdibuixant moviments’
Alícia Expósito

Fer que les pròpies idees preconcebudes puguin obrir-se, desdibuixant-se, per tal que es moguin, es relacionin i ballin entre elles. Crear altres formes i moviments, potser nous, potser diferents.
Un lloc amb els materials plàstics, corporals, escrits, en que el diáleg fa que ells decideixin per on seguir, què fer, quin continent i quin contingut, quines formes i quins colors necessiten. Un diáleg entre la realitat externa dels materials i la interna, on sense saber molt bé el com, es va construïnt alguna cosa d’un mateix que és íntim i èxtim al mateix temps.
Un fer, un moure, un cert respir en el que és conegut, allò instal.lat, on la imaginació pren un lloc sostingut per la il.lusió i el jugar, que pugui habitar-nos quan obrim les nostres portes. convidant-lo, rebent-lo. Un lloc on anar desplegant un mar de posibilitats, on alguna es faci possible i agafi realitat en una forma concreta como una escriptura, un dibuix, un moviment o una construcció plástica.

Us convido doncs a aquest taller d’Artteràpia on poder jugar i on les sensibilitats personals prenen un lloc, són escoltades, respectades i compartides en el diàleg del fer i del sentir…

Metodologia docent

La metodologia és fonamentalment vivencial, activa i participativa. L’eix principal el forma els tres tallers d’Artteràpia en els quals vivenciarem els processos creadors a partir de les produccions (plàstiques, corporals, de paraula, dançades, escrites, sonores, etc.). En aquest procés trobarem l’oportunitat de reflexionar i de compartir les vivències experimentades.També hi haurà un espai per a representar experiiències de treball en Artteràpia amb diversos col.lectius i un altre per a la reflexió teòrica.

 

Professorat

Carpio Juan, Isabel. Artterapeuta, Llicenciada en Psicologia UB. COPC. 12777 Formació en Especialització de Supervisió en Artteràpia UdG. Màster Integratiu en Artteràpia. Coordinadora i docent del Diploma de Postgrau en Artteràpia i del Master integratiu en Artteràpia FUdG. Artteràpia amb joves en CREI (Centre residencial d’educació intensiva i en CRAE (Centre residencial d’acció educativa). Atenció a persones amb discapacitat psíquica en STO (Servei teràpia ocupacional) en Asproseat. Atenció en SIAD (Servei d’informació i atenció a la dona) Membre de la junta de la FEAPA. Vicepresidenta i sòcia fundadora de Grefart.
isabelcarpiojuan@gmail.com

Expósito Comino, Alicia. Artterapeuta. Llicenciada en Coreografia i tècniques d’interpretació de la dansa (Institut del Teatre de Barcelona). Formació en Artteràpia per l’Associació per a l’Expressió i la Comunicació (AEC – Barcelona, INECAT-París). Cursos d’Especialització en la Supervisió de la pràctica en Artteràpia per la Universitat de Girona. Màster Integratiu en Artteràpia per la Universitat de Girona. Coordinadora, docent i tutora del Diploma de Postgrau en Artteràpia i del Màster Integratiu en Artteràpia de la Universitat de Girona. Supervisora de la pràctica professional. Pràctica privada individual i petit grup. Experiència professional amb adults, en residències de tercera edat, nens i joves en escoles i instituts i particular, persones amb discapacitat, integració social, salut mental i equips de treball. Presidenta de Altrart (Associació d’Artteràpia d’Olot) i vicepresidenta de Grefart (Associació professional d’artterapeutes). aleceya@gmail.com

Izuel Currià, Miquel Àngel. Interessat en la formació professional d’artterapeutes i en el desenvolupament de seminaris sobre el subjecte, l’acte i el procés creador i sobre autors en psicoanàlisi. Atenció artterapèutica i psicoanalítica amb joves, adults i parelles. Experiència dilatada en supervisió clínica, supervisió d’equips professionals i supervisió institucional. Coordinador de projectes comunitaris d’intervenció en Artteràpia. Les arts que practico són escultura i escriptura.

Artterapeuta. Psicoanalista. Llicenciat en Psicologia per la UB. COPC 4398. EuroPsy Specialist in Psychotherapy (EFPA). Director i professor del Màster Integratiu en Artteràpia i del Diploma de Postgrau en Arteterapia per la UdG. Vicepresident de C.FRONTS (Clínica a les Fronteres. Associació per a l’atenció de la Salut). Vicepresident de la FEAPA (Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia) President de Grefart Artteràpia. miquelizuelcurria@gmail.com www.miquelizuel.es