Curs 2017-2018

12ª edició del Diploma de Postgrau en Artteràpia per la Udg (Barcelona)

1ª edició del Diploma de Postgrau a Bilbao i a Madrid

11ª edició del Màster Integratiu en Artteràpia per la UdG

 

Titulació

Diploma de Postgrau en Artteràpia per la Universitat de Girona

Màster Integratiu en Artteràpia per la Universitat de Girona

INTRODUCCIÓ

L’Institut de Formació Grefart, juntament amb la Fundació Universitat de Girona, promouen les diverses formacions en Arteterapia de la Universitat de Girona que, tenint un itinerari comú, poden realitzar-se en diverses etapes i en diverses seus depenent dels seus nivells.
La cúspide de les mateixes és el Master en Arteterapia -de caràcter profesionalizador-. Aquest es cursa en dos anys. El primer és el Diploma de Postgrau en Arteterapia i el segon és pròpiament el Master al costat del Treball Final de Master.

El cicle complet del Diploma de Postgrau i del Master i Treball Final de Master en Arteterapia es desenvolupa a Barcelona. No obstant això aquest any 2017 i com a ampliació de l’oferta formativa, el Diploma de Postgrau en Arteterapia també es realitzarà a Bilbao i a Madrid. Així mateix l’any 2018 va a realitzar-se a València el Postgrau Universitari d’Iniciació al Arteterapia que podrà homologar els seus crèdits corresponents amb el Diploma de Postgrau en Arteterapia.

MODALITAT: Presencial

A QUI ES DIRIGEIX:
A qui desitgi iniciar-se en el coneixement del Arteterapia des d’un punt de vista consolidat i contrastat per la trajectòria de l’Institut de Formació en Arteterapia.
A professionals dels camps de la Salut i la Salut Mental, l’Educació, la intervenció Social i Comunitària i l’Artístic, tant d’Institucions públiques com d’entitats privades que busquen el Arteterapia l’enriquiment professional que aquesta els pugui aportar.
La formació continuada per a diferents col·lectius professionals del camp de la salut, l’educació, el treball social i comunitari, l’artístic,… que volen enriquir el seu treball amb els coneixements que el Arteterapia els pot aportar.
A qui desitgi desenvolupar un currículum profesionalizador en Arteterapia que acabarà cursant el segon any corresponent al Master en Arteterapia (aquest sol es desenvolupa a Barcelona).

 

INFORMACIÓ ADDICIONAL:
El Diploma de Postgrau ofereix una acurada combinació entre innovació i tradició curricular en la formació en Artteràpia. El currículum d’aquesta formació ha anat desenvolupant-se des de les primeres formacions que es van realitzar en l’Estat Español en el 1999. En ell poden trobar-se la renovació i l’enriquiment de la pràctica professional per als professionals que treballen en els àmbits de la salut, l’educació i la intervenció social i comunitària com a Educadors Socials, Llicenciats en Belles arts, Infermeria, Medicina, Psicologia, Pedagogia i Psicopedagogia, Dinamització cultural i Soci-Comunitària, Mestres i Professors, Assistents i Treballadors Socials i un llarg etc.
L’alumnat acostuma a provenir de diferents comunitats Autònomes de l’Estat i d’altres Estats com Mèxic, Perú, Argentina, Colòmbia, Bèlgica, França…

Horari:
Divendres i dissabtes, quinzenalment
Divendres de 16 a 21 hores. Dissabte de 10 a 21 hores.
Diploma de Postgrau en 15 fines de setmana. L’últim cap de setmana de l’avaluació té 25 hores.

Màster i Treball final de Màster en 20 fines de setmana. Cap de setmana d’avaluació del Màster té 35 hores

 

REQUISITS D’ADMISSIÓ:
Estar en possessió d’un grau, llicenciatura o diplomatura universitària.
Altres requisits:
Posseir una maduresa contrastada per poder sostenir les exigències curriculars.
Comprometre’s a realitzar un treball terapèutic personal durant el desenvolupament del Diploma de Postgrau. (El procés terapèutic no forma part dels continguts curriculars del Diploma de Postgrau. No té una altra relació amb ell que la de ser una condició lliurement acceptada per poder cursar-ho. Ha de realitzar-se a part de la formació i fer-se amb una orientació psicoanalítica, en coherència amb un dels eixos estructurantes del Màster. Els professionals que la duguin a terme desenvoluparan la seva tasca sense relació amb l’adreça ni coordinació. Per al Diploma de Postgrau es demana el compromís de realitzar un mínim de vint sessions).

En alguns casos excepcionals, malgrat no posseir titulació universitària, es valorarà el tenir la maduresa personal necessària, determinats coneixements d’allò que és el Arteterapia, una formació professional contrastable i afí al Arteterapia i unes motivacions suficients per cursar-ho. En aquest cas, en acabar el Diploma de Postgrau es lliurarà un certificat amb el currículum desenvolupat, el nombre d’hores i els crèdits corresponents.

 

PROCEDIMENT D’ADMISSIÓ:
Presentar un CV i un escrit on s’expliquin les motivacions per a la realització del curs.
Fer una entrevista amb les coordinadores depenent on es desitgi realitzar el curs:
Barcelona: Expósito Comino, Alicia 00 34 617 821 956 aleceya@gmail.com
Carpio Juan, Isabel 00 34 654 238 389 isabelcarpiojuan@gmail.com
Bilbao: Corbella Eguiluz, Susana 00 34 653 710 007 xuxiart@hotmail.com
Madrid: Del Riu Diéguez, María 00 34 627 525 908 mdelrioat@gmail.com

 

TÍTOL Al QUE DÓNA LLOC
Diploma de Postgrau en Arteterapia per la Universitat de Girona (UdG)

• Aprendre a desenvolupar les condicions ambientals i relacionals per al desenvolupament de les capacitats creadores.
• Concebre la relació arteterapéutica com un procés creador dins d’un marc sostenedor i assegurador.
• Desenvolupar el procés arteterapéutico com una cocreación compartida i al mateix temps preservada en la seva heterogeneïtat.
• Saber articular l’escolta i el desenvolupament del vincle entre arteterapeuta i arteterapeutizando.
• Vivenciar la transferència i entendre la necessitat de supervisar la pràctica professional.
• Desenvolupar capacitats per treballar a partir de diversos materials i produccions artístiques.
• Comprendre i sostenir el compromís que un contreu quan accepta estar en posició de arteterapeuta.
• Conèixer que és el Arteterapia com a pràctica dins del marc arteterapéutico diferenciant-ho d’altres plantejaments, tant artístics com psicoterapéuticos.

• Vivenciar l’interès per l’art i els llenguatges artístics
• Posar en valor la realitat inclusiva de l’art.
• Desenvolupar produccions en diverses formes de llenguatges artístics.
• Tenir una concepció antropològica àmplia i oberta del que aglutina el concepte de “art”

• Disposar-se a coneixements exploratoris sobre les nostres pròpies herències culturals.
• Ser capaços de reflexionar a fi de conèixer com la competència anterior influeix en la forma en què ens veiem a nosaltres mateixos i als altres.
• Predisposició a conèixer de forma sensible les cultures i costums de les persones i dels seus països d’origen.
• Tenir consciència de com el treball arteterapéutico pot està, d’entrada, matisat per la cultura, edat, procedència, gènere, creences religioses, etc.
• Disposar d’interès per conèixer, reconèixer, contextualitzar, valorar i promoure la diversitat antropològica, cultural, generacional, funcional, tècnica i estilística de les manifestacions i processos arteterapéuticos.
• Valorar com la competència cultural permet una visió humanitzada d’observació i recerca en l’àmbit del Arteterapia.

• Capacitat per exercir la professió de manera crítica, autocrítica i reflexiva.
• Saber reconèixer i ser sensible a les característiques de cadascuna de les persones a fi d’ajustar la intervenció, fent-los saber que són escoltades, respectades, valorades, i amb condicions d’actualitzar les seves capacitats creadores.
• Saber reconèixer les desigualtats i discriminacions per raons de gènere, classe social, edat, cultura, capacitats físiques, etc. i evitar actuacions esbiaixades o mediatizadas per aquests paràmetres.
• Tenir coneixement dels aspectes més rellevants i fonamentals d’altres disciplines com les arts, la psicoanàlisi, la psiquiatria, la psicologia del cicle vital, etc… que dialoguen amb el Arteterapia.

• Entendre el Arteterapia com un procés a desenvolupar amb la persona i no per a la persona.
• Respectar la dignitat de les persones participants i protegir el seu benestar cuidant els drets, dignitat, autonomia, dificultats i capacitats de cadascuna d’elles..
• Compromís ètic sobre la confidencialitat de la informació obtinguda en les sessions de treball i/o en les recerques, tant del parlat com de les seves produccions.
• Conèixer les pròpies capacitats i limitacions.

• Aprendre a treballar tant individualment com en equip. Conèixer d’això tant les oportunitats com les dificultats.
• Valorar les manifestacions perceptives, estètiques, creatives, interpretatives, comunicatives, expressives i representacionales que poden estar presents en les persones.
• Fer signe de qualsevol forma de representació -tant no verbal com a verbal-, interrogar-se a partir d’això i posar-la al servei de la comunicació amb l’altre.
• Capacitat per informar adequadament de les accions i procediments seguits en les pràctiques arteterapéuticas.

• Desenvolupar la capacitat d’investigar la relació entre el Subjecte de la Creació i la creació del Subjecte.
• Conèixer i valorar els mitjans i els processos que faciliten i desenvolupen la creació en el treball arteterapéutico.
• Saber esperar, escoltar, accionar, perdre’s, trobar solucions i improvisar, adaptar-se a situacions i problemes, etc.
• Encoratjar processos de creació a nivell individual i col·lectiu.

METODOLOGIA DOCENT:

És una formació que s’articula en tres eixos: la formació teòrica, la practico-metodològica i la personal.
La metodologia és vivencial, activa i participativa, de caire constructivista. Es facilita així mateix l’escolta –sense interpretació- dels processos inconscients.
Es realitza en una sèrie de processos cíclics successius que atenen, dins d’un dins d’un procés experiencial a: les capacitats creadores desenvolupades mitjançant les produccions arteterapéuticas (corporals, plàstiques, de paraula, dansades, escriptura, sonores, etc.) / la transferència i el vincle/ la reflexió sobre l’anterior/ la seva conceptualització i teorització que és novament contractada amb l’experiència…

 

SISTEMA D’AVALUACIÓ:
– Realitzar, presentar i defensar el Projecte Final.
– Presentació de l’Itinerari artístic.
– Presentar el diari de camp el dia de l’avaluació.
– Assistència mínima a les classes presencials del 80%
– Realització del 100% de les pràctiques.
– Haver realitzat el procés terapèutic personal.

 

 

PROGRAMA DEL MÀSTER INTEGRATIU EN ARTETERAPIA (2º curs) I TREBALL FINAL DE MÀSTER:

Mòdul 1. Tallers de Arteterapia i presentació de casos 100 hores. 4crèdits
En ells es desenvolupen els processos creadors i arteterapéuticos de cada alumne, a partir de l’execució de produccions en diferents llenguatges artístics i de l’acurat sosteniment per part dels arteterapeutas.
En la Presentació de Casos a arteterapeutas experts presenten casos del seu treball en Arteterapia.

Mòdul 2. Tallers artístics. Itinerari i produccions artístiques 125 hores. 5 crèdits
Espais de tallers artístics experienciales en el qual artistes fan transmissió de la seva experiència i comparteixen recursos del seu art.
L’alumne realitza produccions artístiques en els seus arts d’elecció i és acompanyat en aquest mòdul per un artista en el seu desenvolupament. La seva finalitat última és aprendre a valorar el procés artístic i creador en diàleg amb el procés arteterapéutico.

Mòdul 3. Processos Personals en D. G. Seguiment tutorial. 75 hores. 3 crèdits
Espai que permet sostenir el procés d’integració del currículum i de les vivències personals generades en el procés de la formació. Així mateix es tracta d’un lloc on viure i reflexionar sobre els fenòmens de grup.
En el seguiment tutorial l’alumne contrasta amb el tutor de referència la seva evolució en la formació i fa un seguiment acurat de les pràctiques i dels diferents treballs que ha de desenvolupar.

Mòdul 4. Teoria, Metodologia i Recerca 125 hores. 5 crèdits
En la Teoria es donen a conèixer conceptes teòrics fonamentals del Arteterapia, la Psicoanàlisi, l’Art, la Psicopatología i la Psicologia del Cicle Vital.
En Metodologia de Tallers, els alumnes aprenen a desenvolupar activament tallers de Artteràpia, realitzar-los i avaluar-los en el dispositiu grupal.

Mòdul 5. Anàlisi i Supervisió de les pràctiques 75 hores. 3 crèdits
En ells, seguint la metodologia de l’anàlisi de casos, s’analitzen amb rigor i de forma propera les pràctiques que els alumnes van desenvolupant, oferint-los instruments per a l’adequada realització de les mateixes.

Mòdul 6. Pràctiques en Arteterapia. 100 hores. 4 crèdits
Pràctiques realitzades en entitats amb pacients o usuaris dels serveis sota supervisió tutorial.

Mòdul 7. Revisió i valoració registres de pràctiques. 75 hores. 3 crèdits
Transcripció en el diari de camp de les pràctiques realitzades per a la valoració i orientació de les mateixes.

Mòdul 8. Projecte Final i Avaluació. 75 hores. 3 crèdits
L’elaboració del Projecte Final del Diploma de Postgrau fa d’eix integrador dels diferents mòduls que formen el currículum.

 

ADREÇA, COORDINACIÓ I DOCENTS

BARCELONA
ADREÇA:
Izuel Currià, Miquel. 00 34 669 319 952 miquelizuelcurria@gmail.com
Ballester Ferrando, David. 00 34 601234228 972 418 051 david.ballester@udg.es

COORDINACIÓ:
Expósito Comino, Alicia. 00 34 617  821  956 aleceya@gmail.com
Carpio Juan, Isabel. 00 34 654 238 389 isabelcarpiojuan@gmail.com

BILBAO
ADREÇA:
Izuel Currià, Miquel. 00 34 669 319 952 miquelizuelcurria@gmail.com
COORDINACIÓ:
Corbella Eguiluz, Susana. 00 34 653 71 00 07 xuxiart@hotmail.com

MADRID
ADREÇA
Izuel Currià, Miquel. 00 34 669 319 952 miquelizuelcurria@gmail.com
COORDINACIÓ
Del Riu Diéguez, María.  00 34 627 525 908 mdelrioat@gmail.com

 

PROFESSORAT:

Profesorado del Postgrado y Máster en Arteterapia.

Breuil, Clara. Actriu, ballarina i arteterapeuta, dansa clàssica, contemporània i en l’art dramàtic al Conservatori de Grenoble i en l’Acadèmia Princesse Grace de Muntanya Carlo. Treballa en diverses companyies de dansa i de teatre a França i altres països. Formada en la Pedagogia de la dansa i del teatre (CND Lió), dóna tallers, i es forma en Adreça d’actors amb Philippe Delaigue, en Escriptura amb Pauline Sales (CDNDA Valence) i amb Pascale Henry. Artterapeuta Titulada de la Universitat de Medicina de Grenoble (AFRATAPEM), França. Allí imparteix classes dins del marc del diploma universitari i integra l’equip pedagògic del Master de Arteterapia de la Universitat de Girona.

Canella Esteban, Iratxe. Psiquiatre i Psicoterapeuta. Arteterapeuta (membre professional de Grefart). Artista plàstica. Llicenciada en Medicina per la Universitat del País Basc. Especialista en Psiquiatria via MIR. Postgrau en Arteterapia per la Universitat de Girona. Màster en Arteterapia per la Universitat de Girona. Postgrau d’Experta en Psicoteràpia Dinàmica per la Universitat de Sevilla. Màster en Teràpia Familiar i de Sistemes per la Universitat de Sevilla. Psiquiatre de Centre de Salut Mental d’Adults (Psiquiatria Comunitària) des de l’any 2000. Àmplia experiència en grups terapèutics i reflexius. Docent del Master Integratiu en Arteterapia de la UdG.

Carpio Juan, Isabel. Llicenciada en Psicologia UB. Artterapeuta (Membre professional de Grefart). Curs I i II d’Especialització en Supervisió en Arteterapia UdG. Màster Integratiu en Artteràpia per la UdG. Coordinadora i docent del Diploma de Postgrau en Arteterapia i del Master Integratiu en Arteterapia UdG.

Del Riu Diéguez, María. Llicenciada en Belles arts i Doctora (Universitat Complutense de Madrid). Experta en Educació Artística (UCM). Master en Arteterapia (UCM). Master en Intervenció Psicoterapéutica (UNED). Especialista en Psicoteràpia i Hipnosis Ericksoniana (Institut Erickson Madrid). Diploma en Personalitat, Trauma i Resiliència (Col·legi Oficial de Metges de Madrid). Experta en Mindfulness en Contextos de Salut (UCM). Teacher Trainee en Mindfulness Self Compassion (Center of Minful Self Compassion). Professora i Investigadora de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). Professora del Màster Integratiu en Arteterapia de la Universitat de Girona. Investigadora en els Serveis de Psiquiatria dels Hospitals O. Porta de Ferro i La Pau a Madrid, desenvolupant programes de Arteterapia en Salut Mental i Dolor Crònic respectivament.

Expósito Comino, Alicia. Arteterapeuta (membre professional de Grefart). Llicenciada en Coreografia i Tècniques d’Interpretació de la Dansa (Institut del Teatre de Barcelo
na). Curs I i II d’Especialització en Supervisió de Arteterapia de la UdG. Master integratiu en Arteterapia UdG. Coordinadora i docent del Diploma de Postgrau en Arteterapia i del Master integratiu en Arteterapia UdG.

Estévez, Abilio. Escriptor polifacètic – novel·lista, contista, poeta i dramaturg-. És Llicenciat en Llengua i Literatura Hispàniques per la Universitat de l’Havana. Té en el seu haver-hi nombrosos premis literaris com el Premi de la Crítica Cubana 1999, i el Premi al Millor Llibre Estranger publicat a França, l’any 2000 per “Teu és el regne”. Els seus llibres han estat traduïts i publicats en anglès, francès, alemany, italià, portuguès, finlandès, danès, holandès, noruec, i grec.

Iannarelli, Maxime. Ballarí, Coreògraf. Expert en Bodi contact dansi & improvisation. MFA in Choreography. Master Dansi Unlimited. Hogeschool voor Muziek en Dans Rotterdam – The Netherlands. Professor del Intitut del Teatre de Barcelona.

Izuel Currià, Miquel Àngel. Llicenciat en Psicologia per la UB. COPC 4.398. Psicoanalista. Master Integratiu en Arteterapia UdG. Master Arts Visuals i Educació, un enfocament contruccionista (UdG, UB, UGr). EuroPsy Specialist in Psychotherapy (EFPA). President de Grefart. Vicepresident de la FEAPA. Vicepresident de CFRONTS (Clínica a les fronteres). Comissari dels Jornades en Arteterapia, Salut i Comunitat. Director i professor del Diploma de Postgrau en Artteràpia i del Màster Integratiu en Artteràpia de la UdG.

Manning, Viv. Cantant, cantautora, actora, músicoterapeuta. Llicenciada en Belles arts University of Creative Arts UK. Grau superior de música ESMUC. Master de musicoterapia UB. Master (CMT) Formadora (CCI) i examinadora en Estill Voice Training (Voice Craft) EVI – USA. Directora del departament de cant de Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic.

Omenat García, Montse. Llicenciada en Belles arts UB. Màster en Arteterapia per la UB. Professora del Màster de Arteterapia de la Universitat de Múrcia. Membre de la Lligui.

Orgillés Boquera, Pilar. Diplomada en Infermeria (Escola Duran i Reynals). Màster en Drogodependències UB. Arteterapeuta (Membre professional de Grefart). Actriu. Cursos I i II d’Especialització en Supervisió de Artteràpia UdG.

Parramón Rubio, Pere. Llicenciat en història de l’Art per la UdG. Màster en Comunicació i Crítica d’Art UdG. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art. Blogger del Huffington Post. Pere Parramon (Girona, 1977). President de l’Associació d’Amics del Museu d’Art de Girona.

Sybille Cseri. Llicenciatura en Belles arts Universitat de Nou Mèxic (EUA). Master en Arteterapia UB. Formació en Recerca en Arteterapia, Goldsmiths College, London.

Vallès Villanueva, Joan. Llicenciat en Belles arts per la UB. Postgraduado en Disseny de Materials Didàctics Multimèdia per la UOC i Doctor per la UdG. Professor de la UdG. Coordinador del Master Interuniversitari d’Arts Visuals i Educació: un Enfocament Construccionista.

Viñuales Lera, David. Doctor en Educació Artística (EM). Fotògraf i arteterapeuta especialista en fotografia terapèutica i psicologia de la imatge. Professor de Psicologia de l’art i Introducció a les Teràpies Creatives en la UB. Dirigeix el programa de Arteterapia de la Fundació Agustín Serrate.

I altres professors que són convidats al llarg dels cursos

DADES ECONÒMIQUES

Preu del Diploma de Postgrau: 2.590 €
Màster integratiu i treball final (2º any): 3.590 €

 

DESCOMPTES:
Per a particulars
– Alumnes i exalumnos de la FUdGIF, que hagin realitzat algun Màster, Diplomes de Postgrau o Diplomes d’Especialització: 10% de descompte.
– Persones amb discapacitat:
Per discapacitats igual o superior a 33 %: 5% de descompte. Per discapacitats igual o superior a 65%: 10% de descompte. En tots dos casos cal presentar certificat d’Assistència i Serveis Socials o equivalent.
– Famílies nombroses (cal presentar el carnet acreditatiu): 5% de descompte.
– Persones parades (amb un mínim de 6 mesos a l’atur o que actualment estiguin cobrant la prestació de l’atur (cal presentar el document acreditatiu): 5% de descompte

Empreses
– Empreses que realitzin o hagin realitzat formació a mesura amb la FUdGIF: 10% de descompte.
– Empreses que matriculin treballadors dins d’un mateix curs (el mateix curs acadèmic)
Dues o tres matrícules: 10% de descompte. A partir de quatre matrícules: 15% de descompte
NOTA: Per a tots els descomptes, tant per a particulars com per a empreses, s’ha de tenir present: No són acumulatius. No s’aplicarà cap descompte que no estigui acreditat.

 

Sol·licita més informació del Màster en Arteterapia

El teu nom (obligatori)

El teu email (obligatori)

Telèfon

El teu missatge