Curs d’iniciació al Artteràpia Barcelona 2018

A QUI ES DIRIGEIX EL CURS D’ESTIU INICIACIÓ AL ARTTERÀPIA

A professionals dels camps de la salut, educació, social, comunitari i artístic que vulguin tenir un coneixement vivencial i teòric del *Arteterapia
Als qui desitgin conèixer els eixos fonamentals de les formacions del Diploma de Postgrau i del *Master en *Arteterapia de la UdG
Als qui desitgin conèixer, de manera *experiencial, els fonaments del *Arteterapia.
Modalitat Presencial

Modalitat Presencial

Lloc de realització Barcelona

Idiomes Castellà (llengua principal) i català

Calendari i horari

El curs d’estiu té una durada de 18 hores repartides en quatre dies de dilluns a dijous.

Calendari: 25, 26, 27,  28 I 29 de juny de 2018

Cost 170 €

A QUI ES DIRIGEIX EL CURS D’ESTIU INICIACIÓ AL ARTTERÀPIA

  • A professionals dels camps de la salut, educació, social, comunitari i artístic que vulguin tenir un coneixement vivencial i teòric del Arteterapia
  • Als qui desitgin conèixer els eixos fonamentals de les formacions del Diploma de Postgrau i del *Master en *Arteterapia de la UdG
  • Als qui desitgin conèixer, de manera *experiencial, els fonaments del *Arteterapia.
    Modalitat Presencial

RAONIS QUE PODEN MOTIVAR LA REALITZACIÓ DEL CURS

– La pertinència del mateix per iniciar-se en el coneixement del Artterapia

– La renovació i l’enriquiment de la pràctica professional que suposa aquesta formació com a Formació continuada de diferents col·lectius professionals de l’àmbit de la salut, l’educació, el treball social i comunitari, l’artístic…

– Als qui desitgin conèixer la proposta formativa en Artterapia de l’Institut de Formació *Grefart i la Universitat de Girona.

PROTOCOL D’ADMISSIÓ Al CURS D’ESTIU D’INICIACIÓ Al ARTTERAPIA

Escriure un correu a la coordinadora del curs donant a conèixer les motivacions per realitzar-ho: Expósito *Comino, Alicia: aleceya@gmail.com Telèfon: 617 821 956
Posteriorment, emplenar el formulari d’admissió i realitzar el pagament del curs.

CALENDARI I HORARI

El curs d’estiu té una durada de 25 hores repartides en cinc dies.

Calendari: de dilluns 25 a divendres 29 de juny, tots dos inclosos.

Horari: de 09’30 a 14’30 hores

LLOC DE REALITZACIÓ CURSO D’ESTIU D’INICIACIÓ Al ARTTERÀPIA

Barcelona. Centre Cívic la Barceloneta (enfront de la platja de la Barceloneta) C/ *Conreria, 1-9

Telèfon: 93 256 33 00 Web: http://www.barcelona.cat/ccbarceloneta

NUMERO DE PLACES

Màxim 22

COST

170 €

IDIOMA DEL CURS

Castellà (llengua vehicular) i Català.

METODOLOGIA DOCENT

Es tracta d’una metodologia vivencial, activa i participativa. L’eix principal ho forma els processos creadors desenvolupats a partir de les produccions (plàstiques, corporals, de paraula, dansades, escrites, sonores, etc.) i de la sustentació del *arteterapeuta. En aquest procés trobarem l’oportunitat de reflexionar i de compartir les vivències experimentades. També hi haurà un espai per presentar experiències de treball en *Arteterapia amb diversos col·lectius i un altre per a la reflexió teòrica.

 

PROGRAMA

Dilluns 25 de juny
09’30 a 10’00 Trobada i presentació del curs
10’00 a 13’00 Taller Viatjant per la poètica del fer. Alicia Expósito
13’00 a 13’30 Descans
13’30 a 14’30 Presentació d’un cas en *Arteterapia: L’espai intermedi d’experiència: ni la realitat interna, ni l’externa i les dues al mateix temps.

Dimarts 26 de juny
09’30 a 13’00 Taller Estrangera en terra pròpia. Isabel *Carpio
13’00 a 13’30 Descans
13’30 a14’30 Presentació d’un cas en *Arteterapia. Presentació d’experiències en *Arteterapia amb persones amb diversitat funcional.

Dimecres 27 de juny
09’30 a 13’00 Taller Diàleg. Ángela Galán
13’00 a 13’30 Descans
13’30 a 14’30 Presentació d’un cas en *Arteterapia. Un espai de creació per a dones que han travessat situacions de violència masclista

Dijous 28 de juny
09’30 a 13’00 Taller L’equilibri és fràgil i les ones del mar ho bressolen. Clara *Aulina
13’00 a 13’30 Descans
13’30 a 14’30 Presentació d’un cas en *Arteterapia. Caminant per formes noves i pròpies

Divendres 29 de juny
09’30 a 13’00 Taller Llavors, de què es tracta?. Miquel *Izuel
13’00 a 13’30 Descans
13’30 a 14’30 Teoria i tancament del Curs d’Estiu

 

TALLERS I PRESENTACIONS DE CAS

Dilluns 25 de juny. Alicia Expósito

Taller: Viatjant per la poètica del fer.

Us convido a iniciar aquest curs com qui inicia un viatge, amb la inquietud de no conèixer ben que es tracta i amb la il·lusió que sigui un viatge enriquidor. En aquest viatge anem a recórrer pels diferents mons dels llenguatges artístics que ens permetran descobrir formes del propi fer, de vegades conegudes i de vegades sorprenents davant la seva trobada.

Durant el viatge hauran alguns ports poètics on descansar i contemplar el que sorgeix en un i el que sorgeix en els companys de viatge que permetran obrir-se a altres formes i altres *haceres inspirats en aquesta interessant interrelació del dins i del fora d’un.

Així el taller s’anirà desplegant i plegant en una construcció compartida d’aquest temps i aquestes formes del propi fer.

Aquesta presentació proposa un pensar algunes escenes que es donen en el marc i en el procés *arteterapéutico amb les persones concretes amb qui es realitza el treball.

 

PRESENTACIÓ D’UN CAS: L’espai intermedi d’experiència: ni la realitat interna, ni l’externa i les dues al mateix temps.

Aquesta presentació proposa un pensar algunes escenes que es donen en el marc i en el procés *arteterapéutico amb les persones concretes amb qui es realitza el treball.

Un pensar conceptes fonamentals del Arteterapia com són l’acció seriosa del jugar i la creació que permeten dins de la relació, arteterapeuta i pacient, donar lloc a les capacitats creadores de la persona, a poder-les despertar, desenvolupar i fer experiència, dins d’un marc sostenedor del treball.

Al Arteterapia li interessa i posa l’enfocament del seu treball en la integració emocional que va més enllà de la integració de les emocions. Per generar les condicions per a una integració emocional, és necessari una elaboració de certes qüestions que s’hagin pogut jugar en aquest espai intermedi d’experiència que permet el dispositiu arteterapéutico.

Què és allò que fa que el Arteterapia sigui una teràpia diferent? Quan parlem de beneficis en les persones, ens preguntem, de què es tracta? El *Arteterapia per qui? Aquestes i altres qüestions es tractessin en aquesta presentació.

Dimarts 26 de juny. Ángela Galà

Taller: Diàleg

L’experiència, el lloc del fer, allò viu que surt a la nostra trobada. Els materials com a via d’accés a les preguntes, interrogants que ens constitueixen i ens retornen al camí.

Joseph *Beuys va dir “en el fons és equivalent el fet que jo parli en aquest moment al fet que agafi un tros de ferro i produeixi un objecte amb ell” Iniciant amb les paraules, la seva forma, so, descomposició i dimensió poètica, diferents materials aniran apareixent i prenent espai, ens acompanyessin en aquesta trobada amb alguna cosa propi.

El fràgil, aspre, tou, porós, *frio, difícil, càlid, mínim, mal·leable… pren una forma especial i única en cada persona. què ens proposa el material?

PRESENTACIÓ D’UN CAS: Un espai de creació per a dones que han travessat situacions de violència masclista

Deia l’escultora *Louise *Bourgeois que l’art és la garantia del seny, possibilitar un espai sostingut per a la creació i l’exploració a través de l’art té efectes en la salut emocional de les persones.

Presentaré un projecte que desenvolupem des dels serveis professionals de *Grefart. Un espai innovador que tracta de facilitar la sustentació pròpia a través de la trobada amb les capacitats creadores. Un recorregut per la *resignificación del viscut cap a la trobada amb la subjectivitat, construint realitats, podent mirar-les, readaptar-les, pensar-les i intervenir-les.

Aquest espai és una proposta *grupal que es desenvolupa en diferents espais de la ciutat de Barcelona i compta amb el suport i la col·laboració de dones artistes de diferents disciplines.

Dimecres 27 de juny. Isabel Carpio

Taller: Estrangera en terra pròpia

Desacomodarse d’aquest ser conegut de llengua estrangera per experimentar maneres de fer a partir de l’exploració dels materials.

El taller proposa com donar continuïtat a un cert sentit, a un procés que permeti avançar per trobar i alhora poder perdre’s.

Un temps per acollir, per acompanyar i actualitzar les capacitats de creació a partir dels diferents suports artístics.

Transitar espais aparentment coneguts que esdevenen llocs inhòspits,

per seguir en el joc que mobilitza l’experiència , el fer en el procés i el procés del fer.

PRESENTACIÓ D’UN CAS: Presentació d’experiències en *Arteterapia amb persones amb diversitat funcional.

“En el joc i solament en ell, poden el nen i l’adult crear i usar tota la personalitat, i l’individu descobreix la seva persona solament quan es mostra creador” D.W.*Winnicott

Presentació de la proposta de *Arteterapia en un centre d’atenció a persones amb diversitat funcional i salut mental. Compartirem el recorregut realitzat amb joves i adults que manifestaven dificultats en la comunicació i empobriment de relació amb els altres.

En el camí de les sessions apareixen les dificultats així com les potencialitats. En el recorregut s’obre la possibilitat de trobar i crear altres formes, maneres de dir, d’un mateix i de l’entorn. L’experimentació i el fer en les produccions, les accions i les emocions, permeten en la trobada que apareguin altres formes de ser i estar en la relació a l’altre. Un altre que és abans de res un ésser que dialoga i no un organisme.

Dijous 28 de juny. Clara Aulina

Taller: L’equilibri és fràgil i les ones del mar ho bressolen.

En aquest taller partirem de la base del propi cos com a material per investigar i jugar. Des del batec del cor, el primer moviment, farem un recorregut per l’estructura, la contracció i l’expansió, l’equilibri i el ritme.

Impulsats per aquest reobrir el sensorial per habitar-nos, entrarem en un procés creatiu personal a través dels diferents materials plàstics buscant l’escultura com a proposta de creació tridimensional.

Com és la base? Quines tonalitats, formes, textures poden crear-la? Com fer per donar volum a la peça? Quin és l’equilibri que permet que la forma es mantingui?

Tancarem el treball a partir d’un espai on compartir de l’experiència viscuda, on recollir i posar en valor alguna cosa del treball realitzat.

PRESENTACIÓ D’UN CAS: Caminant per formes noves i pròpies.

Amb aquesta presentació pretenc il·lustrar el procés de treball realitzat amb una nena de 9 anys. Arriba a la meva consulta per una demanda dels pares que expliquen que és, continguda i obsessiva, que necessita controlar-ho tot i que té explosions de ràbia que els desborden.

En un primer temps de silenci i de donar lloc el fer obsessiu i a la seva necessitat de controlar, la nena podrà anar obrint portes de comunicació cap al món que l’envolta.

Un recorregut propi a través dels materials plàstics, el teatre i el moviment li permetrà donar forma al caos per poder viure les seves experiències emocionals i crear noves formes d’identificació. Aquest recrear-se donarà lloc al joc compartit.

Després de dos anys de treball els símptomes s’han transformat, la nena pot estar en relació amb el seu món emocional, ja no té explosions de ràbia i seguim el treball per anar construint la seva pròpia forma d’estar al món.

Divendres 29 de juny. Miquel Izuel

Taller: Llavors, de què es tracta?

La proposta del taller és fer un recorregut “rizomático” per l’emocional i les seves formes de representació. Per la creació entesa com un desvetllar l’inconscient i per la creació entesa com a gestació de la trobada humanizador, amb l’altre i amb l’altre de nosaltres mateixos. Els materials artístics formen el *pre-text necessari, dibuixen el fil d’Ariadna que retroactivament ens fa comprendre de què es tracta sense necessitat de construir racionalment el sentit de la intimitat que es posa en joc. Una intimitat que es viu i es comparteix amb l’altre/un altre sense necessitat de mostrar-la ni de parlar d’ella.

Teoria:

Repassarem en aquest espai alguns dels conceptes fonamentals del quefer arteterapéutico. La sustentació, la transferència i el vincle, el marc arteterapéutico, el lloc dels materials, els llenguatges artístics, les produccions, etc.

PROFESSORAT

Aulina Ros, Clara. Artterapeuta. Diploma de Postgrau en Arteterapia i Màster integratiu en ArteterapiaUdG. Llicenciada en Pedagogia Universitat de Barcelona. Membre professional de Grefart i membre fundadora de Altrart. Tutora del Diploma de Postgrau en Artteràpia i del Màster integratiu en Artteràpia UdG. Pràctica privada individual i en petit grup a Olot i Girona. Experiència professional amb adults, nens, joves, salut mental, famílies i persones en risc d’exclusió. claraulina@yahoo.es

 

Isabel Carpio – Llicenciada en Psicologia Clínica UB. COPC. 12777 Arteterapeuta UdG .Postgrau en Llenguatges creatius i comunicació UB. Formació en Especialització de Supervisió en Artterapia UdG. Coordinadora i professora del Diploma de Postgrau i del Master Integratiu en Arteterapia FUdG. Artterapeuta a grups amb joves en centre residencial d’educació intensiva- salut mental DGAIA. Grups de Arteterapia de dones víctimes de Violència de Gènere. Atenció a persones amb diversitat funcional en Centre Residencial Asproseat. Col·laboradora de C.fronts.. isabelcarpiojuan@gmail.com

 

Expósito Comino, Alicia. Arteterapeuta. Llicenciada en Coreografia i Tècniques d’Interpretació de la Dansa (Institut del Teatre de Barcelona). Master Integratiu en Arteterapia de la Universitat de Girona. Cursos d’Especialització en la Supervisió de Arteterapia de la Universitat de Girona. Formació en Arteterapia per la AEC (i el INECAT París). Coordinadora, docent i tutora del Diploma de Postgrau en Arteterapia i del Master Integratiu en Arteterapia de la Universitat de Girona. Supervisora de la pràctica professional. Pràctica privada individual i petit grup a Olot i Girona. Experiència professional amb adults, tercera edat, nens, salut mental i integració social. Presidenta de ALTRART (Associació d’*Artteràpia Olot) i vicepresidenta de *GREFART (Associació professional de *arteterapeutas).. aleceya@gmail.com

 

Galán Martín, Ángela. Grau en Antropologia i Educació Social (Universitat de Granada). Arteterapeuta. (Màster Integratiu Grefart Universitat de Girona) Membre professional de Grefart. Tutora del *Master Integratiu i Postgrau en Arteterapia de la UdG. Estudis Avançats en Teoria de Gènere.
Trajectòria com Arteterapeuta per a persones refugiades i víctimes de tortura. Especialitzada en l’atenció a dones que han travessat diferents processos de violències masclistes. Experiència amb tercera edat, salut mental, infància i adolescència. ang.galan@gmail.com

 

Izuel Currià, Miquel Àngel. Interessat en la formació professional de arteterapeutas des del 1999 i en el desenvolupament de seminaris sobre el subjecte, l’acte i el procés creador i sobre autors en Psicoanàlisis. Atenció arteterapéutica i psicoanalítica amb joves, adults i parelles. Experiència dilatada en supervisió clínica, supervisió d’equips professionals i supervisió institucional. Coordinador de projectes comunitaris d’intervenció en Arteterapia. Les arts que practico són escultura i escriptura.

Arteterapeuta. Psicoanalista. Llicenciat en Psicologia per la UB. COPC 4398. EuroPsy Specialist in Psychotherapy (EFPA). Director i professor del Master Integratiu en Arteterapia i del Diploma de Postgrau en Arteterapia per la UdG. Vicepresident de C.FRONTS (Clínica a les Fronteres. Associació per a l’atenció de la Salut). President de la FEAPA (Federació Espanyola d’Associacions Professionals de Arteterapia). President de Grefart Arteterapia.

miquelizuelcurria@gmail.com